2017-12-08

Global Future - nuläge efter omallokeringsvecka

Under denna vecka har jag gjort ovanligt många köp respektive sälj för att vara mig. Detta har skett i min portfölj Global Future och jag tänkte att det vore på sin plats att sammanfatta och redogöra för portföljens nuläge. Sannolikt blir det nu en lugnare period från min sida då jag är ganska nöjd med nuvarande sammansättning av portföljen.


En fördel du har som privat småsparare är att du kan bland ganska friskt från micro- till och med large cap som synes.

Plockade in ett (ytterligare!) nytt innehav idag i form av ett litet finskt bolag, nämligen Fondia. Fondia är enligt egen utsaga "LDaaS - Legal Department as a Service", dvs prenumerationstjänster inom Juridik. Utöver expertis och tjänster inom juridik så har de också digital tjänster i sitt erbjudande till kunder som jag förstår det. Jag tolkar halvårsrapporten positivt med tillväxt och en stor andel återkommande intäkter. Enligt 4-traders är P/E 28 för i år och 18 för kommande. Ingen fyndvärdering men och inte så tokigt tänker jag om tillväxten håller i sig.

Skalbara tjänster inom juridik känns rätt och i den mån enklare juridik digitaliseras framöver så tror jag en aktör som Fondia kan vara med på tåget.

Tidigare i veckan har jag även tagit in Boule och MeVis som nya innehav.

Vidare har jag nu ändrat kategoritillhörighet för Fortnox till Finance då de tillhandahåller finansinriktade tjänster så som bokföringsprogramvara och liknande. Sen fick NetEase byta till E-commerse då de i större utsträckning tillhandahåller e-tjänster före ren mjukvarutveckling.

Den skarpsynte noterar att jag minskat i Atlas och sålt av Clas Ohlson. Jag gillar Clas Ohlson och tycker den är given i en utdelningsportfölj men kanske passar sämre i en tillväxtorienterad dito som Global Future.

På portföljnivå är nu förväntad tillväxt uppskruvad än mer och det ska blir spännande om utvecklingen kan fortsätta i samma goda stil som i år eller bättre.


Nu hoppas jag på en stabil avslutning på året och skulle portföljen landa på över 20 procent för i år så är jag mer än nöjd.

Vad tycker du om portföljens sektorallokering?

Bildkällor: z2036, Shareville

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Tjena,
    Fin portfölj och framförallt bra gjort! 20% avkastning är riktigt nice.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petrusko! Jag har inte självförtroendet att gå all-in i denna allokering utan safear med stor del utdelningsstrategi totalt sett. Kanske ligger på ca 12 % på totalen.

      Tack för kommentar!

      Radera